ماری» هم ایران را تهدید نظامی کرد!

فرهنگی اجتماعی

ماری» هم ایران را تهدید نظامی کرد!

ماری» هم ایران را تهدید نظامی کرد!

  بعد از تهدید ایران به حمله نظامی توسط رئیس‌جمهور آمریکا و بعد از آن توسط جان کری وزیر خارجه این کشور که در حقیقت نقش دیپلمات را دارد نه یک نیروی امنیتی و نظامی، این بار ادبیات تهدید علیه ایران تا سطح سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تنزل پیدا کرد و الان حتی ماری هارف هم ایران را تهدید به حمله نظامی می‌کند!

شاید اگر آن زمان که بعد از توافق ژنو، مقامات آمریکایی با تفسیرهای مختلف خود از توافق ژنو همه آنچه را که حسن روحانی به عنوان دستاورد مذاکرات خوانده بود پنبه کردند، وزارت امور خارجه ایران موضع محکمی اتخاذ می‌کرد و به اظهارات آنها پاسخ می‌داد، امروز شاهد آن نبودیم تا ادبیات تهدید نظامی آمریکا علیه ایران از مقامات امنیتی به حوزه دیپلماسی و از ساخت بمب هسته‌ای به نقض توافق تنزل پیدا کند. جالب‌تر اینکه مسؤولان دولتی به جای آنکه پاسخ تهدیدهای نظامی آمریکا را بدهند، منتقدان توافق ژنو در داخل را همگام با صهیونیست‌ها و تازه‌انقلابی و کاسب‌تحریم نامیدند.

ظاهرا هنوز قرار نیست دستگاه دیپلماسی کشور سکوت خود را در برابر تهدیدهای روزمره نظامی آمریکا علیه ایران آن هم از زبان دیپلمات‌های این کشور بشکند و در این میان عزیز سپاه باید این خلأ را پرکرده و با پاسخ قاطع خود انفعال وزارت امور خارجه را جبران کند اما آنچه روز جمعه در ادبیات مقامات آمریکایی مشاهده شد که طبق رویه 6 ماه گذشته ایران را با گزینه نظامی تهدید کردند تنها به یک تهدید ختم نمی‌شد.

این بار نه از سوی رئیس‌جمهور و وزیر دفاع و نه حتی مانند هفته گذشته از سوی وزیر خارجه آمریکا بلکه از سوی ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ایران برای چندمین بار تهدید به حمله نظامی آن هم درصورت شکست توافق ژنو شد. شاید این برای اولین بار در تاریخ 35 ساله انقلاب اسلامی باشد که جمهوری اسلامی ایران از سوی یک سخنگو در دستگاه دیپلماسی آمریکا تهدید نظامی می‌شود. نکته جالب توجه در این بین این است که اوباما در پنجمین سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور اعلام کرده بود مذاکرات بین ایران و گروه 1+5، بهترین فرصت جهان برای اجتناب از «خطر جنگ است». وی اعلام کرده بود در صورت شکست مذاکرات اولین کسی است که تحریم‌های اضافی علیه ایران را اعمال خواهد کرد ولی از اشاره به گزینه نظامی اجتناب ورزیده بود. اما اکنون ادبیات تهدید تا سطح سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نزول کرده است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد حل و فصل «بحران کنونی با ایران، در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک» احتمالا شامل اقدام نظامی خواهد بود. وی گفت: این به‌معنای پیش‌بینی اقدام فوری نظامی نیست. این بیشتر یک اعلامیه کلی است مبنی بر اینکه اگر در عرض شش ماه یا یک سال یا هر زمان دیگری، نتوانیم به‌طریق دیپلماتیک این مساله را به سرانجام برسانیم، متعهد به حل آن هستیم. و این امر را کاملا صادقانه بگویم شامل اقدامات مخاطره‌آمیزتر است. به گزارش تسنیم، هارف در ادامه سخنان خود گفت: من نمی‌گویم که در عرض شش ماه آتی اگر به توافق نرسیدیم وارد جنگ می‌شویم. از نقطه نظر کلی، اگر از نظر دیپلماتیک این مساله حل و فصل نشود از طرق دیگر حل خواهد شد.

وی افزود: سناریوهای کمی از این امر منتج خواهند شد یا ما این بحران را از طریق دیپلماتیک حل می‌کنیم یا به‌شیوه‌ای دیگر. عقل سلیم می‌گوید این شیوه دیگر می‌تواند شامل اقدام نظامی باشد. پیش از این جان کری در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفته بود در صورت عدم‌پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای ژنو،‌ گزینه‌ نظامی وارد است. این تهدید جان کری نشان‌داد توافق ژنو چقدر برای آمریکایی‌ها مهم است. به عبارتی مفاد توافق ژنو آنقدر برای آمریکایی‌ها مهم است که عدم اجرای آن را با جنگ پاسخ می‌دهند. برخی معتقدند توافق ژنو عملا ایران را در مسیر برجسته شدن گزینه نظامی قرار داده است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: تهدید, ماری, هارف, ژنو بدون دست آورد, تعلل وزارت خارجه, هلوکاست, سکوت دولت, تهدیدسخنگو, اقدام نظامی, دیپلماتیک, ,
نويسنده : علی